+'Colour Plaid 02' © Scholten & Baijings, 2005 Photography Inga Powilleit.

De kleuren van Scholten & Baijings

Stefan Scholten en Carole Baijings vormen sinds 2000 een ontwerpduo. Inmiddels behoren ze tot de top van hun vakgebied en worden ze vanuit de hele wereld benaderd voor samenwerkingen en bijzondere projecten. De serie Colour Porcelain die De gulle ekster …

Stefan Scholten en Carole Baijings vormen sinds 2000 een ontwerpduo. Inmiddels behoren ze tot de top van hun vakgebied en worden ze vanuit de hele wereld benaderd voor samenwerkingen en bijzondere projecten. De serie Colour Porcelain die De gulle ekster aanbiedt, is slechts één voorbeeld van hun herkenbare signatuur. Ieder ontwerp van Scholten & Baijings bevat kleur, verfijning, oog voor detail en eenvoud.

Waar sommige ontwerpers eerst de vorm ontwerpen en daarna pas besluiten welke kleur ze het geven, is dat voor Scholten & Baijings ondenkbaar. Kleur is zo’n essentieel onderdeel van hun design dat het doorgaans aan de basis staat van het ontwerp. Het duo gebruikt vaak pastel- of fluokleuren die een interieur warmte of zachtheid geven en werkt graag met kleurverloop. Het bekendste voorbeeld zijn waarschijnlijk de Colour Plaids uit 2005. De onderbroken kleurgradiënten van de plaids waren eerst niet naar wens van het tweetal, maar bleken een groot succes. Het Textielmuseum besloot zelfs de prototypen van deze collectie aan te kopen.

Het was zeker niet het laatste ontwerp dat museumwaardig werd beoordeeld. In 2008 en 2009 maakten Scholten & Baijings voor het Zuiderzeemuseum werk dat een brug slaat tussen ambachtelijkheid en hedendaags ontwerp. Het ging in dit geval om de serie Woven Willow, geïnspireerd op het klassieke ambacht van vlechten met wilgentenen, om het in Leerdam geblazen Table glass en om het op Hindelopen tradities gebaseerde Truly Dutch, conversation pieces for the interior. Rond een recente tentoonstelling in Londen noemde het duo deze periode als bepalend voor hun ontwikkeling. Inmiddels is hun kenmerkende minimalistische en gedetailleerde ontwerp ook opgenomen in de collecties van het Centraal Museum in Utrecht en de Stedelijke Musea in Amsterdam en ’s-Hertogenbosch en wordt ook geëxposeerd in Chicago. Dat zowel consumenten als conservatoren er lovend over zijn, illustreert de herkenbaarheid en kracht van hun ontwerp.

Een van de redenen voor hun herkenbare signatuur ligt er waarschijnlijk in dat Scholten & Baijings in de ontwerpfase het liefst met echt materiaal werken. De kleur van hun ontwerpen komt tot stand door experimenten met klosjes garen en kleurechte stiften, voor de vorm gaan ze aan de slag met lijm, schaar, papier en karton. Zo kwam onder andere het prijswinnende Paper Porcelain tot stand: porseleinen kopjes die tot in perfectie uit grijs karton gesneden lijken te zijn. Ook hun Vegetables zetten de kijker op het verkeerde been: pas als je geconcentreerd kijkt zie je dat de citroen, artisjok, rabarber en rode kool van textiel zijn gemaakt. In ieder ontwerp probeert het duo iets verrassends te verwerken. Gecombineerd met hun oog voor detail levert dit steeds weer bijzonder werk op.

Inmiddels heeft het duo zes mensen in dienst en werkt het aan wereldwijde projecten. Zo ontwierpen Scholten & Baijings voor BMW het ‘interieur van de toekomst’ van een Mini: het stuur is hierbij in beide voorstoelen in te klikken, en het ontwerp straalt niet langer het agressieve en harde van hedendaagse auto’s uit. Vanaf april 2014 ligt ook een door hen ontworpen collectie klokken- en posters bij IKEA in de schappen.

Werk van Scholten & Baijings is tot 26 januari te zien in de tentoonstelling Talking Textiles in het Textielmuseum in Tilburg en tot 5 januari in de expo Wit in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Wie nu al iets van Scholten & Baijings in huis wil halen, kan natuurlijk bij De gulle ekster terecht.

Door: Pepijn Reeser

Geef je reactie

Reacties

Geef je reactie op “De kleuren van Scholten & Baijings”

Your email address will not be published.

*: Je moet dit veld invullen.