Ontwerper Bas van Beek (Nijmegen, 1974) laat zich graag inspireren door populaire cultuur en levert met zijn werk commentaar op concepten als iconen, merken, branding en trends. Toen hij in 2010 een bezoek bracht aan Disneyland Hongkong raakte hij gefascineerd door de sprookjeswereld van Disney. Het bedrijf verkoopt allerlei plastic prullaria die bijdragen aan het geheel (en daardoor moeilijk te weerstaan zijn) zolang je binnen die wereld blijft, maar terug thuis enorm uit de toon vallen door hun kleur, vorm en materiaal.
De fascinatie die hieruit voortkwam, zorgde ervoor dat Van Beek zijn favoriete Disneyfilms opnieuw bekeek. In Alice in Wonderland, Belle en het Beest en Merlijn de Tovenaar ontdekte hij levende theeserviezen met een eigen persoonlijkheid. Dankzij vaklieden in China slaagde Van Beek er vervolgens in deze serviezen zelf te maken – niet in plastic zoals bij Disney, maar in fraai porselein. Basney was geboren.
Het is een grappig project met een serieuze ondertoon. Je kunt Basney zien als onderdeel van een debat over de rol van echt en nep in onze samenleving. Waarom wordt het kunstmatige van Disney vaak hoger gewaardeerd dan echte, ambachtelijke producten? Gaat de werkelijkheid nog vooraf aan het kunstmatige, of wordt de wereld gevormd naar niet-bestaande ideaalbeelden? Het zijn moeilijke vraagstukken die in het werk van Bas van Beek vaak een rol spelen. En in dit geval levert dat ook visueel spektakel op. Wie wil nou niet zo’n echt prinsessenservies?
Door: Pepijn Reeser


Reacties