Imran Qureshi: And How Many Rains…

De daktuin van de Metropolitan Museum of Art in New York is een van de mooiste plekken in de stad. Hoog verheven boven Central Park kijkt de bezoeker uit over het park en de skyline van Manhattan. Eens per jaar …

De daktuin van de Metropolitan Museum of Art in New York is een van de mooiste plekken in de stad. Hoog verheven boven Central Park kijkt de bezoeker uit over het park en de skyline van Manhattan. Eens per jaar presenteert het museum een tentoonstelling in deze tuin, de Roof Garden Commission. Dit jaar was het de eer aan de Pakistaanse kunstenaar Imran Qureshi (Hyderabad, 1972). Onder de titel And How Many Rains Must Fall Before the Stains Are Washed Clean, een regel uit een gedicht van de Urdu dichter Faiz Ahmed Faiz (1911-1984), presenteert Qureshi een van de krachtigste werken in de Roof Garden serie tot nu toe.

Het immense terras is bedekt met bloedkleurige rode verfspatten. Alsof er een bomaanslag heeft plaatsgevonden of recent mensen zijn gefusilleerd. Bij nadere beschouwing blijken de spatten geen willekeurige vlekken te zijn, maar bladeren en vleugels van vogels en engelen; thema’s uit de Indiase en Perzische schilderkunst. Qureshi verbindt zo dood met leven en vertaalt gruwelijkheid naar hoop. ‘De vorm komt voort uit geweld. Zij is vermengd met de kleur van bloed, maar tegelijkertijd begint hier een dialoog met het leven, met een nieuw begin en hernieuwde hoop’, schrijft Qureshi in de begeleidende tekst.

Eerder maakte Qureshi een vergelijkbaar werk voor de Sharjah Biënniale van 2011. Het verhaal gaat dat mensen hier spontaan in huilen uitbarstten. Qureshi dacht in eerste instantie dat hij te ver gegaan was met zijn werk. De impact ervan is namelijk enorm. Kort na de aanslag in Boston en de gewelddadige verkiezingscampagne in Pakistan, lijkt het werk symbool te staan voor recent verdriet van maker en toeschouwer, maar feitelijk is het een allegorie op alle terreur. Hoe vreselijk het ook is, er is altijd de hoop op een nieuwe vrede. Een hoop die door overlevenden wordt omarmd nog voor het bloed van de slachtoffers droog is. Alleen zo kan men omgaan met de willekeur van terreur zonder waanzinnig te worden.

Beeldende Kunst - Imran Qureshi: And How Many Rains…

 

Beeldende Kunst - Imran Qureshi: And How Many Rains…

 

Beeldende Kunst - Imran Qureshi: And How Many Rains…

 

Beeldende Kunst - Imran Qureshi: And How Many Rains…

 

Beeldende Kunst - Imran Qureshi: And How Many Rains…

 

Beeldende Kunst - Imran Qureshi: And How Many Rains…

 

Door: Erik Schilp

Geef je reactie

Reacties