+Luanda, Encyclopedic City. Foto Paolo Utimperger

Kunst in Venetië

Enkele weken geleden opende de vijfenvijftigste Biënnale van Venetië de deuren. Dit keer doen achtentachtig landen mee. De Nederlandse bijdrage, door kunstenaar Mark Manders en curator Lorenze Benedetti, is te zien in het in 1954 gebouwde Rietveldpaviljoen in het Giardini …

Enkele weken geleden opende de vijfenvijftigste Biënnale van Venetië de deuren. Dit keer doen achtentachtig landen mee. De Nederlandse bijdrage, door kunstenaar Mark Manders en curator Lorenze Benedetti, is te zien in het in 1954 gebouwde Rietveldpaviljoen in het Giardini della Biennale. Sommige landen hebben geen eigen paviljoen, zij huren tijdens de Biënnale panden in de stad. Naast deze nationale inzendingen stelt een voor iedere Biënnale wisselende curator een thematische expositie plaats op het Artisenale. Het thema is dit jaar ‘het encyclopedische paleis’, hier is onder andere werk van Viviane Sassen te zien. Over haar schreven we eerder een beeldblog.

De Biënnale wordt wel omschreven als de meest prestigieuze kunstbeurs ter wereld. Kunstenaars, critici en kopers uit alle continenten komen naar de waterstad om te kijken wat er op de markt is. Dat lijken dit jaar vooral veel installaties en performances te zijn. De Gouden Leeuw, de juryprijs voor de beste kunstenaar van wie op de tentoonstelling te zien is, ging misschien wel mede daardoor naar de Duits-Britse kunstenaar Tino Sehgal. Hij maakt werk dat draait om ontmoetingen tussen mensen, het heeft vaak geen fysieke vorm. In Venetië instrueerde hij bijvoorbeeld mensen die op de grond zitten te neuriën en zingen. Op YouTube zijn er filmpjes van te vinden, maar die doen niet echt recht aan het werk – het gaat juist om wat je voelt als je er zelf rondloopt.

De andere prijswinnaars zijn Camille Henrot (meest veelbelovende jonge kunstenaar) en debutant Angola, waarvan beeld bij dit blog te zien is. Curator Edson Chagas maakte een opstelling met fotografie van hoofdstad Luanda. Ze tonen plekken en voorwerpen en nodigen uit om na te denken over de stad. De foto’s worden gepresenteerd op hoge stapels en de bezoekers kunnen er zelf een exemplaar van meenemen. Volgens de jury gaf deze opstelling een beeld van de stad dat vragen oproept en prikkelt. Ook sluit het goed aan bij het thema van de Biënnale, het encyclopedische paleis. Natuurlijk valt over deze keuzes te twisten – speelt misschien mee dat voor het eerst een land uit sub-Sahara te zien is? In hoeverre zijn persoonlijke voorkeuren van de juryleden aan de orde? Misschien is het maar het beste om zelf een kijkje nemen in Venetië. De Biënnale is nog tot 24 november te bezoeken.

Foto’s uit de serie Found Not Taken door Edson Chagas, onderdeel van de opstelling Luanda, Encyclopedic City. Courtesy Edson Chagas, APalazzo Gallery.

Door: Pepijn Reeser

Geef je reactie

Reacties