+Beeldende kunst - Rijksmuseum voorhal - De gulle ekster - Foto: Jannes Linders

Rijk, rijker, Rijks

Het is open! Het nieuwe Rijksmuseum, ons Rijks. Na jaren van wachten mochten we eindelijk kijken hoe het was geworden. De eerste indruk is verpletterend. Dat moeilijke donkere kolos van een gebouw is beeldschoon gerestaureerd. De oorspronkelijke details van Cuypers …

Het is open! Het nieuwe Rijksmuseum, ons Rijks. Na jaren van wachten mochten we eindelijk kijken hoe het was geworden. De eerste indruk is verpletterend. Dat moeilijke donkere kolos van een gebouw is beeldschoon gerestaureerd. De oorspronkelijke details van Cuypers zijn met de meeste grote zorgvuldigheid teruggebracht en de afwerking van de nieuwe elementen is bescheiden en sluit overwegend mooi aan. Niet alles, de ronde liften bijvoorbeeld niet. En de gevangeniskooien in het atrium zijn niet mijn smaak, maar ik hoorde van veel mensen dat ze die nu juist weer erg mooi vonden. Het gebouw is op bepaalde plekken zo fraai en schoon en wit dat je het Spaans benauwd krijgt als je bedenkt dat hier straks grote horden bezoekers doorheen moeten. Dan lijkt dat grote gebouw opeens heel kwetsbaar.

Beeldende Kunst - Rijksmuseum eregalerij - De gulle eksterEregalerij. Foto: Iwan Baan

De eregalerij draagt met recht die naam. De kleuren van de wanden zijn perfect gekozen en de werken zijn stuk voor stuk erestukken. Ik was vergeten hoe klein de schilderijen van Vermeer zijn en hoe veel rijkdom de collectie van de Rijks bevat. De combinatie van kunst, geschiedenis en nijverheid in de rest van het gebouw werkt soms wel, soms minder. De context moet voor sommige, minder geoefende bezoekers best ingewikkeld zijn. Maar als schatkamer werkt het. Het is rustig ingericht, mooi verzorgd en verveelt niet.

Mijn grote teleurstelling is de 20e eeuw. Bijna ontoegankelijk weggestopt op zolder tonen de twee zalen die onderling niet met elkaar in verbinding staan een willekeurige verscheidenheid van bijzonder werk, maar zonder zichtbare samenhang. Ik had mij wel een beetje verheugd om nu eindelijk dat pistool te zien waarmee Fortuyn werd doodgeschoten. Of een van de andere grote aankopen van de afgelopen jaren. Het laatste avondmaal van Dumas hangt er wel. Het concentratiekampjasje laat zien dat de mix van kunst en geschiedenis ook afstotend kan werken.

Al met al is er nog genoeg te zeggen. Maar één ding staat voorop: het wachten was het dik waard. De nationale schatkamer is weer open in het kunstpaleis van de burgers van Amsterdam. En zo mooi is het nog nooit geweest.

Door: Erik Schilp. Hoofdfoto voorhal: Jannes Linders

Beeldende Kunst - Rijksmuseum Bibliotheek Cuypers - De gulle eksterBibliotheek. Foto: Iwan Baan
Beeldende Kunst - Rijksmuseum atrium - De gulle eksterAtrium. Foto: Pedro Pegenaute
Geef je reactie

Reacties