+

Trophy

Een van mijn favoriete kunstenaars is de Engelse Clare Twomey. Ik ben vooral gek op haar omdat haar werk nooit de tentoonstelling overleeft. Althans, niet in de vorm waarin het bestond tijdens de tentoonstelling. Zo bedekte zij ooit een wand …

Een van mijn favoriete kunstenaars is de Engelse Clare Twomey. Ik ben vooral gek op haar omdat haar werk nooit de tentoonstelling overleeft. Althans, niet in de vorm waarin het bestond tijdens de tentoonstelling. Zo bedekte zij ooit een wand met porseleinstof en liet mensen daarin hun gedachten graveren. Het stof viel dan op de grond en de letters verschenen op de wand. Dit totdat alle stof op de grond lag en de wand, geheel leeg, alleen nog herinnerde aan de woorden die erop hadden gestaan. Voor mij maakte ze ooit Monument, een enorme (tijdelijke) berg scherven en servies uit de collectie van het Zuiderzeemuseum.

Het mooiste voorbeeld uit haar oeuvre is het werk dat zij onder de titel Trophy in 2006 ontwierp voor het Victoria & Albert Museum in Londen. Samen met keramiekproducent Wedgwood maakte Twomey 4000 kleine vogeltjes in een van die typische 19e-eeuwse Wedgwood kleuren: Jasper Blue. Deze vogeltjes werden vervolgens overal tentoongesteld in het museum; op de vloer, op de vitrines en op de artefacten. De bedoeling was dat het publiek de vogeltjes mee zou nemen, maar dat werd niet formeel aangekondigd. Toch waren binnen vijf uur alle vogeltjes gevlogen. Zo leeft dit kunstwerk voort als trofee van een museumbezoek in de huiskamers van vele Britten. Een uniek concept om te spelen met begrippen als waarde en verzamelen. En de beste souvenirs die een museum kan hebben.

Door: Erik Schilp

Geef je reactie

Reacties